Sinds vorige week is de kop er weer af, maar nu gaat het seizoen pas echt beginnen! We gaan overvliegen! Een hoop jongens en meisjes hebben hun tijd erop zitten, en zijn toe aan een nieuwe uitdaging! Voor veel jeugdleden is dat toch altijd een beetje jammer, want vaak heb je een hele tijd bij de speltak waar je vandaan komt doorgebracht. En iedereen weet wel dat de nieuwe speltak een hoop nieuwe uitdagingen biedt, die veel beter bij jou leeftijd passen... Het blijft toch een beetje een dubbel gevoel! Druk maar op "lees meer", dan gaan we eens kijken bij de overvliegopkomst!

Zaterdag 10 september, half twee. De leiding maakt zich een beetje zorgen, want er missen nog veel kinderen. Gelukkig druppelen er nog steeds kinderen binnen, want de enige aanwezige kabouter vindt het toch leuker als ze niet meer de enige van haar speltak is. In de kampvuurkuil biecht de leiding een geheimpje op. Wil je weten waarom de Markesteen van die geweldige leiding heeft? Dat komt omdat we allemaal een chip achter ons oor ingeplant hebben gekregen, die de hele dag in verbinding staat met een alles wetende Markesteen computer. Alle knopen, routetechnieken, songteksten van kampvuurliedjes, EHBO... Je kunt het zo gek niet bedenken, of het zit erin! Helaas hebben we voor het nieuwe Explorer programma een update moeten doen (De internet-Explorer), en die doet het niet goed.

Alle leiding is van slag, weet niet meer bij welke speltak ze horen, of zelfs van welke groep ze lid zijn. Ja, er loopt zelfs een leiding met een das van de Rhedense Pioniers rond! De computer communiceert via de chip achter ons oor, en gelukkig heeft Niels een computerprogramma wat de stem van de computer kan laten horen. Helaas komt er veel onzin uit. Wat wel duidelijk wordt is dat het programma een activatie-code nodig heeft. We moeten door middel van posten zoveel mogelijk van deze codes verzamelen, in de hoop dat we de computer weer aan de praat krijgen..

Zo gezegd, zo gedaan! We gaan in kleine clubjes langs allerlei posten, die allemaal iets met computers te maken hebben. Laptop-estafette, toetsenbord in elkaar zetten, knopen met VGA kabels en touwtje springen, virus vangen, pictionary met paint, foto's verbouwen op een PC... Puzzelen.. Er was veel te doen! En er werden ook veel codes verdiend. Dus toen rond kwart over drie het tijd was voor een glaasje limonade konden er al aardig wat codes ingetikt worden. Helaas tetterde de computer er gewoon doorheen, dat dit toch echt niet de juiste codes waren. Er misten dus nog codes....

Hierna was het tijd waarvoor iedereen gekomen was: het Overvliegen zelf! Begonnen werd met de kabelbaan, en hoewel het er niet eng uitziet, is het toch maar iets wat je even moet doen. Op vijf meter hoogte in een boom "ingeklikt" worden, terwijl je samen met een leiding op een vastgebonden ladder staat.. En dan ook nog voor een groot publiek, dus je moet er wel een beetje stoer bijstaan. Het getuigt dan ook van veel lef, als je na een mislukte eerste poging, gewoon nog een keer de ladder op klimt, en het gewoon nog een keer probeert!

Sommige niet-overvliegers zijn jaloers. De andere welpen willen ook van de kabelbaan. En, als we dat goed zouden vinden, dan gaan er ook nog wel Scouts in de rij staan, denken we. Helaas, we vinden het niet goed, want het volgende onderdeel staat alweer op stapel: de waterbak! (Het zou ons overigens niets verbazen als enkele speltakken binnenkort nog een keer een opkomst kabelbanen gaan doen)

De waterbak vol ballonnen is niet op temperatuur gebracht. Gevuld met de brandslag, toch waarschijnlijk wel beneden de tien graden. Maar dat mag de pret niet drukken, als de ene na de andere overvlieger een fikse duik neemt. Is het hiermee afgelopen? Nee. De oudste overvliegers, die naar de explorers toegaan, krijgen nog een leuke opdracht. Eerst een parcourtje afleggen met een zeeppaal, en daarna moet de paal gebruikt worden om bij een bel (ofwel pannedeksel) te komen. Een hoog "Ter Land, Ter Zee En In De Lucht" gehalte, heel leuk om te zien! En dankzij een prima samenwerking wordt deze klus dan ook snel geklaard!

Daarna terug naar de kampvuurkuil, want de computer doet het nog steeds niet goed. Er missen nog codes. Inmiddels is echter wel opgevallen, dat veel overvliegers een soort vierkante streepjescode op hun lijf hebben. Veel kinderen kennen die codes wel, dat zijn QR-codes (uitleg hier). Met een mobiele telefoon worden deze codes vlug gescand, en er blijkt een werkende code tussen te zitten! De computer weet te vertellen dat hiermee het probleem verholpen is! We besluiten de computer te testen. We moeten tenslotte wel zeker weten of alles nou echt werkt.

Computer, wie zitten er ook alweer in het Beverteam? Tot onze verrassing komt er echter niet een team te staan wat we verwacht hadden. Fenny, Laura, Emma, Anniek en Marije. Pardon? Geen Niels en geen Paulien? Paulien komt zelf het antwoord vertellen. Na zes jaar stopt ze met de Bevers, al zullen we haar nog regelmatig zien.

Al snel blijkt dat er veel teams dit jaar heel anders uit gaan zien dan we gewend zijn. Daarom stellen we ze hieronder nog even -niet geheel zonder trots- aan iedereen voor:


(Het beverteam! vlnr: Fenny, Laura, Anniek, Emma en Marije)



(Het kabouterteam! vlnr: Menno, Vera, Karlijn en Guus)


(Het welpenteam! vlnr: Wouter, Rik en Steven)


(Het -niet gewijzigde- Scoutsteam! Vlnr: Karin, Gisela, Roeland, Niels en Klaas)


(Het explorerteam! Vlnr: Jasper, Koen en Tim)

Hierna was de opkomst echt voorbij, al nodigden velen zichzelf nog even uit door een duik in het badje. We kijken terug op een leuke eerste opkomst, en wensen de nieuwe teams teams heel veel succes om er een geweldig jaar van te gaan maken!

En de foto's staan hier!

Jaarplanning

Spearhead Facebook Like Button.

Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button