De Jotihunt zit erop. -?- Negentig procent van de Markesteen begrijpt waarschijnlijk niet waar het over gaat. De JOTA is bij de meesten bekend, ma ar de JOTI, daar deden we toch nooit iets mee? En wat is dat hunten precies? De Markesteen Explorers en twee begeleiders mochten een kijkje nemen bij de Rhedense Pioniers, om eens te zien wat dat nou toch is. En was het wat?

 

 

Disclaimer: de schrijver van dit artikel is enigszins besmet met het JOTI-Hunt virus, en van objectieve berichtgeving is dan ook geen enkele sprake meer.

Wat is de JOTI-Hunt?
De JOTI-Hunt is een wedstrijd voor Scoutinggroepen die 30 uur duurt. De start is zaterdag 17 oktober om 09:00, en de hunt eindigt op zondagmiddag om 15:00. Dit jaar waren zes teams van drie vossen actief, en iets meer dan 50 scoutinggroepen deden in 49 teams mee. (sommige Scoutinggroepen bundelden de krachten)

In het kort
De zes teams van drie vossen verplaatsen zich door Gelderland. Dat mag lopend, of met een vervoersmiddel wat in een rugzakje past. Denmk bijvoorbeeld aan skeelers, een ministep of rolschaatsen. Ongeveer elk uur worden via de website van www.jotihunt.nl hints gegeven waar de vossen zijn. Die moet je proberen op te sporen. Als je vervolgens je scout-card toont, krijg je een code die één punt oplevert, waarna je weer weggaat bij de vossen (het volgen van vossen is absoluut verboden) En zonder Scout-card geen punten! Maar er kan ook een Tegenhunt geplaatst worden. Lukt het de vossen om ongezien een sticker te plakken op je thuisbasis, dan ben je maar liefst 10 punten kwijt! Het is dan ook zaak om de vossen goed in de gaten te houden, want als ze bij jou in de buurt zijn, moet je je basis goed verdedigen! Daarnaast zijn er ook punten extra te verdienen met het volbrengen van opdrachten.

Thema
Het thema van 2009 behelst zes maffiafamilies die door Gelderland reizen, en overvallen willen plegen op kunstcollecties.

De hints
En op dit punt aangekomen een heel groot compliment aan de organisatie. De hints zijn van formidabele kwaliteit. In de meeste gevallen worden de locaties doorgegeven als coordinaat, en dan zijn vijf cijfers voor de horizontale, en vijf voor de verticale locatie. Er moeten dus uit de meeste hints getallen gehaald worden, die naar een locatie in Gelderland wijzen. Maar kijk maar eens hier, we hebben morse, kix-code, braille met kauwgom-doordrukstrips, QR Codes (de 'vierkante' streepjescodes), Rozenkruizersgeheimschrift, binair, zipbestanden verstopt in jpegs, Unix time.... En nog VEEEEL MEEEER!?(Alle hints zijn opgeslagen in een word-document met daarbij de oplossingen, klik hier) *Edit: link verwijderd

Opdrachten
Naast het feit dat je elk uur de zes vossen kan spotten (wat dus in theorie 6*30=180 punten op zou leveren) zijn er ook punten rondom het thema te verdienen. (kijk hier voor de opdrachten) Deze zijn bijna allemaal niet noodzakelijk voor het spel (je verdient er geen info over de vossen mee), maar dit is natuurlijk wel makkelijk scoren! Nou ja, makkelijk... Alles is in thema! En op alle opdrachten zitten deadlines, die soms slechts ??n uur tijd geven! Meestal wordt het even aankijken of er voldoende mensen op de basis zijn om de crea opdrachten erbij te doen, of dat iedereen gaat hunten.

De praktijk
Jaap en Roeland melden zich als standin voor Maarten, Guido en Paul op zaterdagavond rond 19:30 op de basis van de RP. We hebben geen idee wat we kunnen verwachten. Even een stel bekenden aanspreken, een kopje koffie erin, en dan op zoek naar de Markesteen jeugdleden. (die liepen al de hele dag rond) Aan de gezichten is te zien dat de meesten "goed in het spel zitten", en het erg leuk vinden. Op het moment dat er een sein "tegenhunt" gegeven wordt, stormt alles eensgezind naar buiten. Jaap en Roeland hebben geen idee wat er gebeurt, en tijd voor uitleg is er ook niet. Dat komt -nadat de vossen zijn uitgeschakeld- wel. Jaap besluit om te gaan hunten, en vertrekt met de auto om vossen op te sporen. Roeland blijft op de basis om te helpen bij het puzzelen. Op vrijwel alle monitors is onderstaand filmpje te zien, maar niemand snapt de hint.

{youtube}qNahG8j0YMs{/youtube}



Ook Roeland niet. Wel onder de indruk van de organisatie. Lijsten met alle mobiele nummers, excel documenten met waar iedereen uithangt... (dan weet je wie je welke info moet sturen), er zit een behoorlijke organisatie achter. Zo rond een uur of tien begint Roeland het spel ook een beetje te begrijpen, en dezelfde blik in de ogen te krijgen als hij drie uur daarvoor bij de jeugdleden waarnam. We gaan ervoor! Rond middernacht moeten de jeugdleden van de Markesteen naar huis of thuis zijn, maar er worden gelijk plannen gemaakt om de dag erna weer terug te komen. Dan is ook goed te zien dat er volledig wordt samengewerkt, als blijkt dat 1 jeugdlid van de Markesteen in een auto vol RP-ers nog in Harderwijk zit... Tja, dat gaat nog even duren!

Ondertussen moet er een maquette van het oude Pisa gemaakt worden, voor wat extra punten. Er zit een behoorlijk vlotte deadline op de actie, maar er zijn wel mensen beschikbaar voor knutselen. Snel wordt bij één van de leiding een ton Lego gehaald, en herleven voor menigeen oude tijden: gezellig met zijn allen Lego-en! Welliswaar diep in de nacht, maar dat mag de pret niet drukken!


Het valt op dat een gedeelte dan de harde kern redelijk op tijd naar bed gaat. De reden zal later duidelijk worden. Want als Roeland rond 07:00 's morgens op instorten staat, kunnen zij het stokje weer over nemen. De meesten hebben slechts een paar uur slaap (ok, sommige RP-bikkels gaan gewoon de hele hunt door), maar de basis blijft continu bezet. De kachel is 's nachts zeer nodig, want met alle zeilen dicht is de basis (tent) bijzonder fris!

Op de zondagmorgen vroeg krijgen we helaas te maken met een vervelende tegenhunt. Was de eerste (rond de aankomst van Jaap en Roeland) succesvol geblokkeerd, nu blijkt het nadeel van een tent in een weiland: men heeft een sticker op het woonhuis (de boerderij) op dat adres geplakt, terwijl zeer duidelijk aangegeven staat dat de basis daar niet is. Eveneens wordt de tegenhunt van de avond ervoor alsnog goedgekeurd, dus zitten we tegen een twintig strafpunten aan te kijken! Het zit Mireille en enkele anderen zo hoog, dat ze op het hoofdkwartier (Helicon Velp) verhaal gaan halen. Uiteindelijk resulteert dit in een halvering van het aantal strafpunten, maar laat wel het manco van de thuisbasis zien. De opwinding over de punten laat overigens wel prima zien hoe "iedereen in het spel zit".

Uiteindelijk worden we 25ste. Van de 49 groepen, dus da's mooi 24 groepen boven ons, en 24 onder ons! Was het het waard? Ja! Het is vergelijkbaar met een JOTA-zaterdagavondspel van 30 uur. Serieuze voorbereiding is vereist, en je krijgt puzzels/hints voor de kiezen die absoluut niet mals zijn. De hunters hebben meer dan 2500 km gereden gedurende het weekeinde, en dat geeft al prima aan dat een heel groot team noodzakelijk is. Er gaan dus ook al geluiden door de wandelgangen over een complete samenwerking volgend jaar. Wat als we een gecombineerde hunt draaien op een locatie in Velp met de Markesteen Stam, leiding, explorers en alles van de RP? Dat kon nog wel eens heel spannend gaan worden volgend jaar....

We danken de RP voor de gastvrijheid! We hebben een topweekeinde gehad!

En de foto's staan hier!

 

Jaarplanning

Spearhead Facebook Like Button.

Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button